vår del mot hållbar utveckling.

Standard

Gästförfattare: Madelene Garwi, lärare i social omsorg:

Vi människor har helt naturligt svårt att få ett perspektiv på vårt liv på jorden. Det finns mycket som vi inte kan förstå och få en helhetsbild utav. Med ny teknik och ny forskning kan vi börja få en glimt av hur allt hänger ihop. Vi går nu in i en ny era där vi börjar förstå hur mycket vi egentligen påverkar både miljö och andra människors levnadsvillkor genom vårt egna sätt att leva. Människor, ekonomi och ekosystem världen över hänger ihop. Miljöfrågan är nog den del som fått mest utrymme i debatten om hållbar utveckling. Jag tror dock att det är viktigt att vi inte tror att vi kan lösa alla problem genom att vi blir mer miljövänliga. Risken finns att vi fortsätter behandla våra medmänniskor på ett otillfredsställande sätt.

Hållbar utveckling är ett begrepp som diskuterats mycket de sista åren och risken är att samhället börjar tröttna på begreppet, men faktum är att vi måste börja tänka mer långsiktigt och mer kvalitetsinriktat. Kvalitet som håller längre. Vi måste börja förvalta vår planet så att den är beboelig för kommande generationer, när det gäller ekonomisk, ekologisk och social utveckling. Forskare är ganska rörande överens om att vi måste börja agera nu, för varje dag som går så kommer det att kosta mänskligheten mer om vi inte tar till en förändring. Detta är något som vi måste se som en utmaning att kunna utvecklas i samspel med ekosystemet. Detta kräver att människan och samhället behöver utveckla sin förmåga och sin sociala kapacitet att kunna anpassa sig och utvecklas när invanda förutsättningar rubbas. Vi behöver nya normer och regler i samhället för att klara av rejäla förändringar. Vår värderingsgrund och världsbild behöver förändras och det håller redan på att ske.

Jag tror att vi gått ifrån och behöver återkomma till en respekt för vår planet och allt levande. 1987 beskrev FN´s kommission för miljö och utveckling begreppet hållbar utveckling för första gången. Definitionen av begreppet är ”att utvecklingen tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov”. Vi behöver återfå balans både hos naturen men även hos människan. Under de senaste 50 åren har vi haft en stor tilltro till att ekonomi och utveckling går hand i hand. Levnadsvillkoren för människorna i ekonomiskt mer utvecklade länder har ökat, men hur ser livskvaliteten ut? Allt är som ett ekorrhjul, hur vi handlar, vad vi köper och vad vi äter påverkar vår miljö och hur vi mår. Diskussionen om hållbar mänsklighet väcker helt klart många moraliska frågor. Varje dag gör människor val som visar vilken respekt vi har för våra medmänniskor, för djuren och för naturen. Det handlar bara om att vi människor måste bli medvetna om detta.

Vad innebär det att en människa och ett samhälle utvecklas? Vad är god livskvalitet? Utgår utveckling utifrån vilka ekonomiska och materiella tillgångar vi har, vår hälsa och livskvalitet, eller våra möjligheter att göra vad vi själva vill med våra liv? Detta är svåra frågor som kan diskuteras mycket eftersom vi alla är individer och värdesätter olika i vårt liv…

/Madde

3 responses »

  1. ”Invanda förutsättningar rubbas” och jag med dem. En sorg gror sedan länge i magen över att det inte är som man önskar och att det verkar så svårt att förändras och förändra. Är liksom avundsjuk på både dem som har omvänt sig helt till detta och lägger manken till i allt OCH på dem som sorglöst faktiskt inte ser sambandet med sina egna liv och andras lidande.
    Jag går myrsteg fram.

    ”Vår värderingsgrund och världsbild behöver förändras” Det gör ont när knoppar brister. Varför skulle annars insikt tveka?

  2. Väldigt tänkvärda ord, tack Madde och Linda för detta!🙂

    Jag spinner vidare:

    ”Allt är som ett ekorrhjul, hur vi handlar, vad vi köper och vad vi äter påverkar vår miljö och hur vi mår. Diskussionen om hållbar mänsklighet väcker helt klart många moraliska frågor.”

    Jag tänker att frågan om vad som är hälsosamt och sunt, samt vad det är som gör att vi mår bra blir väsentlig här. Tänk om det är så att den mer kortsiktiga känslan av välmående, det kan innebära att konsumera något som har en miljö- eller mer direkt människoskadlig påverkan, blir det jag värderar högre än ett ansvarstagande när det gäller konsumtion som gynnar miljön och välmåendet, i en mer långsiktig och global aspekt där jag personligen dock kanske inte får skörda frukten av mitt ansvarstagande.

    Det jag försöker påpeka här är att detta är en fråga av ytterst moraliskt och etiskt värde. Hur blir jag en bra medmänniska i denna värld vi delar? Vad vinner jag på att överhuvudtaget bry mig om någon annans välmående än mitt eget?

    Personligen tror jag att det finns ett enormt värde av välmående för mig personligen i att överhuvudtaget agera och så in i en, ur miljö- och människorättssynpunkt bättre framtid. Även om jag personligen inte kanske kommer skörda frukten av sådden så kan jag finna välmående och hälsa i själva arbetet med sådden 🙂

    Fred! / petter

  3. Det stora problemet är att vi lever i en masspsykos där det inte finns utrymme att finna glädjen i arbetet, vägen mot målet. Vi är uppfostrade i en självförverkligande anda där behovet av tillfredställelse är direkt och akut. All utveckling sker exponentiellt, i och med detta, snabbare och snabbare. Det finns en stor risk i att man inte kommer ”hinna” göra de viktiga ställningtagandena och ha de essentiella eftertankarna innan det redan är ”för sent”. Det är en dyster bild som målas upp om tåget får skena vidare ostört, så att säga. Men som tur är så tror jag att det kommer spåra ur. Dvs. man måste (nästan) nå botten innan man kan arbeta sig upp igen.

Kommentera

