consume or be consumed

Standard

Det är ingen nyhet att vårt samhälle idag bygger på ständigt växande konsumtion, det är den myten hela systemet med den s.k. ”välfärden” får sin näring ifrån; att vi ständigt behöver mer. Men jag undrar jag hur det verkligen skulle vara om vi slutade tro på den omfattande lögnen och i stället slutade upp med att konsumera utöver våra basbehov.

Jag läste en artikel i tidningen FRIA för några månader sen som handlade om ”Den problematiska tillväxten” skriven utav Joakim Pihlstrand-Trulp (språkrörskandidat hos Miljöpartiet de gröna) . I artikeln skriver han bl.a. att tillväxt oftast beskrivs med procentsatser, vilket visar att det egentligen handlar om exponentiell tillväxt d.v.s. att ökningens storlek beror på mängden som ökar. Själva mängden blir därför större och större hela tiden även om procentsatserna tycks lika och tillväxten accelererar och totalmängden blir snabbt omåttligt stor. Denna typ av ekonomisk tillväxt är något som de flesta av våra politiker ständigt strävar efter och ger löften om när de slåss om våra röster. Vi vill ju alla rösta på dem som bäst kan uppehålla ”välfärden”. Men en sådan art av ekonomisk tillväxt får allvarliga konsekvenser för miljön, ett hållbart samhälle å inte minst människans frihet.

Pihlstrand påpekar att människan genom historien har orsakat många ekologiska och sociala kriser runt om i världen som varit geografiskt avgränsade. Men kriserna av de slaget vi orsakar idag har betydligt större konsekvenser och påverkar hela världen snabbare och i större utsträckning genom den ökade globaliseringen.

Det som länge har varit min stora fråga är; Om ekonomiskt tillväxt verkligen kan hålla i längden? Och jag är beredd att hålla med Pihlstrand i det han skriver: ”Det är hög tid att slå hål på myten om ekonomisk tillväxt….evig tillväxt är en logisk omöjlighet och bör behandlas som det”.

Och visst är det logiskt att ett politiskt system som bygger på ständig, obegränsad tillväxt inte håller då resurserna och utrymmet att växa i är begränsade. Detta är och kommer bli än mer påtagligt i vår tid då oljan, det svarta guldet, håller på att ta slut. Vad händer näst när kriserna inte handlar om oljans sinande utan om något så grundläggande som vatten? Jag vågar knappt föreställa mig det, men faktum är att detta är tragiskt nog verkligheten för många runt om i världen redan idag.

På äventyraren och den f.d. tävlingsryttaren Margareta Ivarssons hemsida hittade jag dessa siffror:

”År 1998 hade 28 länder brist på vatten. År 2025 förväntas den siffran ha stigit till 56. Antalet personer som lever i länder utan tillräcklig tillgång till vatten var 1990, 131 miljoner. År 2025 beräknas de uppgå till 817 miljoner. Under det senaste århundradet har vattenförbrukningen i världen ökat två och en halv gånger snabbare än befolkningstillväxten. Amerikaner konsumerar i genomsnitt 700 liter vatten om dagen. I Europa, till exempel Belgien, är motsvarande siffra 260 liter. I vissa utvecklingsländer konsumeras, i bästa fall, 30 liter om dagen. USA är det mest dramatiska exemplet på slöseri med vatten i jordbruket. I de västra delstaterna går 90 procent av vattenförbrukningen åt till bevattning.”

Ivarsson ger bara ett av många exempel på hur galet det går med ständig ekonomisk tillväxt, då onödig vattenförbrukning är en direkt konsekvens av vårt ständigt växande konsumerande.

Frågan har ställts här på bloggen förut om vi verkligen blir lyckligare av fler prylar i våra liv? När börjar tingen äga oss istället för tvärtom? Och är vi beredda att ta ansvar för konsekvenserna av vårt handlande (i dubbel bemärkelse)?

  1. Vad har du för åsikter om ekonomisk tillväxt?
  2. Hur kan vi motverka ökad ekonomisk tillväxt på ett bra sätt?
  3. Vad finns det för alternativ till att hitta en annan slags ”välfärd” som är ekologiskt och socialt hållbar?

Fred!

/ petter

3 responses »

  1. Jag tycker att AL Gore sa det bäst i ”En obekväm sanning”, att folk tror alltid att man måste välja mellan ekonomin och miljön, men alla kan ju se att det finns inget val däremellan.
    Hade jag varit bättre påläst när det gäller ekonomi överhuvudtaget hade min kommentar haft mer att vila på, here goes nothing…
    1. Ekonimisk tillväxt är en onödighet, ekonomisk stabilitet å andra sidan är önskvärt. Tillväxt förutsätter ju på något sätt en oändligt ökande faktor. Vi behöver kunna försörja de människor som finns och förse dem med sysselsättning och förnödenheter. Mer än så behöver inte ekonomin ge utrymme till.
    2. Det klassiska är ju: Konsumera mindre! Men till det ska tilläggas att det inte bara ligger på konsumenterna att visa ställningstagande, utan på politiker och företag att visa god vilja och vi ska kunna kräva av dessa att utföra folkets vilja.
    3. Det svåra med det sociala systemet som det ser ut är att det bygger på att människor ska arbeta/producera/konsumera för att samhället ska gå runt. Det har alltid sagts att vi behöver gå från ett varusamhälle till ett tjänstesamhälle där färre producerar och fler ”serverar” för att kunna sysselsätta och minska miljöpåverkan. Huruvida detta är sant och faktiskt hållbart är en annan fråga… Det enda sanna är att vi i västvärlden måste sänka vår levnadsstandard en hel del för miljöns skulle och detta skulle få katastrofala följder för världsekonomin. Det finns ju å andra sidan de som förespråkar att vi skall bryta ner alla system till grunden, för att kunna bygga upp nya och bättre. Om inte rent praktiskt så tror jag i alla fall att vi i teorin måste göra detta, dvs. möblera om med oss själva och reboota våra hjärnor… Börja om från början helt enkelt.

  2. Joakim Pihlstrand skriver också följande i artikeln ovan:

    ”De inledande höjningarna av den allmänna levnadsstandarden i Sverige gjorde livet bättre för många. Det är också vad världens fattiga behöver idag. Tillväxtens gagn för hela samhället sker i den tidiga fasen där det handlar om att skapa grundtrygghet.”

    Jag tror att det är just detta som i så fall skulle vara politikernas uppgift (även om jag inte trivs med att förskjuta ansvaret på politikerna).

    Jag tror att du har en viktig poäng i din kommentar:
    ”Vi behöver kunna försörja de människor som finns och förse dem med sysselsättning och förnödenheter. Mer än så behöver inte ekonomin ge utrymme till.”…. Bra sagt!

    / petter

  3. 1. En trend som jag och många med mig ser är ju att denna ekonomiska tillväxten har en exponentiell kurva, vilket leder till ett kommande förfall. Detta kommer bara eskalera genom att klyftor kommer öka, individer kommer bli mer individualistiska och hålla hårt i det som är ”sitt”. Vilket givetvis är en ohållbar situation. Och jag tycker det är fel!

    2. Jag har en ganska negativ inställning till vilka möjligheter vi faktiskt har att förändra situationen. Visst kan vi, var och en, förändra våra konsumtion och vårt förhållningssätt till fattiga osv. Samtidigt som ett av kapitalismens ”syfte” är ju att när du slagit in på den banan så finns det ingen återvändo, då syftar jag givetvis ur ett globalt perspektiv. Eftersom det ”värsta” som kommer hända är att det ökar klyftorna till den grad att det är ett fåtal rika men majoriteten är fattiga. I och med detta är systemet ett dömt att misslyckas. Kan ingen konsumera – ingen tillväxt.

    3. Jag tror att det behöver ske en förändring i människors tankar och konsumeringsvanor. Och givetvis om alla bidrar lika mycket i denna process så tror jag att vi kan förändra situationen. Men jag tror egentligen att det är en omöjlighet, ur ett globalt perspektiv, att förändra detta då det är så många faktorer till att vi är där vi är. Jag är öppen för att jag inte tänkt färdigt, så snälla hjälp mig i detta då det är ganska nedslående! (Ska tilläggas att jag inte tänker att det är onödigt att göra något överhuvudtaget)

    väl mött

    /jonas

Kommentera

