medmänsklighet genom makt – en omöjlighet eller ett måste?

Standard

(För att förstå begreppet kan vi väl försöka bena ut det lite först då jag känner att det är ett stort begrepp och jag har egentligen ingen koll på hur det ter sig i verkligheten. Så rätta mig gärna?)

Makt

Å ena sidan när man ska förklara makt får det ju ofta en negativ färg eftersom det är ett sätt att förtrycka andra människor, djur och vår planet i stort. Fenomenet kanske går att benämna som ”negativ makt” och som sådan finns det, enligt mig, inget konstruktivt överhuvudtaget, eftersom dess syfte är att normalisera och döda allt som inte är ”acceptabelt”. Utifrån ett sådant förhållningssätt kan man säga: det jag anser är rätt är rätt. Således får jag alltså mandat att pressa andra till att förhålla sig till, och bli som det rätta = negativ makt (eller vad tror du?). Den fria viljan försvinner (?). Allt ska normaliseras och det som avviker är ”fel”. Felet ska omformas och rättas till.

  • Finns detta i samhället och i vilka former?
  • Kan man motverka?
  • Ska man motverka?

Å andra sidan kanske det finns en ”positiv makt” genom de relationer som präglas av ömsesidig överenskommelse att sådan får förekomma. Jag menar att, som i mitt fall, finns det ett oerhört behov av att ha saker att förhålla mig till. Ska jag då inte låta dessa saker begränsa mitt liv(då det kanske får bra konsekvenser för hur jag lever på ett ”bättre” sätt, eller försvinner även här den fria viljan)? Detta kan vara saker som tid, scheman och människors råd, vilket i sig är oerhört abstrakta i den bemärkelsen att det oftast inte går att förhålla sig till dessa. Eftersom det är svårt att göra en skillnad på om en människas råd är bra eller dåligt, eller om tiden nu är 02.23(i skrivandets stund är kl. 05.15), eller om schemat är viktigare än till exempel relationer? Samtidigt skulle jag vilja hävda att man genom den ”mellanmänskliga”(Buber. M‘s definition) kommunikationen, faktiskt kan det. Då vi med tillåtelse av varandra kan peka på olika delar av våra både positiva samt negativa sidor. Om det är något som kräver ansvar så är det detta(!), eftersom det är på knivseggens skarpa spets vi står och ett felsteg befinner vi oss plötsligt på andra sidan.

  • Om det då fungerar på ett bra sätt kan det ändå bara klassas som ”negativ makt”?
  • Eller är det något annat?
  • Är det att vara medmänniska?
  • Om inte, vad är det då att vara medmänsklig?
Väl mött!
/Jonas

Kommentera

