Masters of War!

Standard

Idag när jag var på väg hem från Göteborgs Universitet (där jag studerar religionsvetenskap) mötte jag ett antal kamouflage-klädda soldater. De stod utanför Stora Teatern och rekryterade nya soldater till Sveriges försvarsmakt. Jag tänkte att jag skulle stanna och snacka med dem men hade tyvärr ett tåg att passa så jag passerade dem utan att stanna till. Men det satte igång tankar i mitt lilla huvud.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag är ganska kritisk till försvarsmakt och militär makt överhuvudtaget och tycker att det är ett väsentligt ämne att diskutera här på bloggen. Hoppas ni tycker det också.

På försvarets hemsida står bl.a. att Sverige inte varit i krig på över 200 år, men att de ändå är aktiva varje dag genom att förbereda sig ifall det värsta skulle inträffa, genom utbildning, träning och skarpa insatser.

Jag tror att de flesta svenskar har den bilden av Sverige som ett av de fredligaste länder i världen och att vi har lyckats bevara freden och hållit oss utanför väpnade konflikter i hundratals år. Detta är något många svenskar känner stolthet för. Jag önskar att det vore så väl men ser en annan verklighet.

Sverige deltar militärt i både FN-styrkor och Nato-styrkor och har skickat insatsstyrkor till bl.a Afghanistan. Sverige har skickat bombplan till Libyen, samt tillverkar vapen och krigsmaterial som exporteras till många krigsdrabbade länder däribland ett flertal diktaturer på ett sätt som strider emot riksdagens egna riktlinjer. Detta ställer mig starkt frågande till försvarsmaktens egna påstående om att Sverige inte har deltar i krig. Vissa kanske tycker att åtaganden som vapenexport är för subtilt för att kunna påstå att Sverige därmed deltar i väpnade konflikter, men det är väl ändå så att om ingen förser krigsherrarna med vapen och krigsmateriell så uppstår heller inte väpnad krigföring, det försvåras i allafall avsevärt.

I ett samtal mellan fredsaktivisten Martin Smedjeback och journalisten och tv-profilen Siewert Öholm i tidningen IKON menar Öholm att Militärt försvar är en trygghet fram till tusenårsriket och att vapen är ett nödvändigt ont som behövs för att försvara det rättfärdiga samhället. Smedjeback menar däremot att det finns en romantiserad bild om att man kan använda vapen på ett schysst sätt, men att det alltid kommer vara civila, oskyldiga människor som också dödas. Han hoppas att militära försvar ska kunna avskaffas. Han hänvisar till sin främsta förebild Jesus från Nasaret som visade på ett tredje alternativ till den militära maktens vara eller icke-vara, nämligen försvarsmakt genom ickevåld. Han påpekar att det finns många diktaturer som fallit med hjälp av ickevåldskamp.

Själv fick jag förmånen att lyssna till Martin Smedjeback när han höll i ett seminarum om Svensk Vapenexport på ungdomsfestivalen Frizon i somras. Jag minns speciellt tankarna om en (eller flera) ickevåldsarmé som alternativ till en militär makt. Det låter som en mycket spännande och tilltalande idé och påminner om CPT‘s (Christian Peacemaker teams) slogan: ”What would happen if Christians devoted the same discipline and self-sacrifice to nonviolent peacemaking that armies devote to war?”

En annan sak som försvarsmakten tar upp på sin hemsida är att en av huvuduppgifterna för militären är att ”bevaka landets gränser och avvisa den som kränker dem.” Som motståndare till de deportationer av asylsökande flyktingar och papperslösa från krigsdrabbade länder villet har pågått i stor omfattning de senaste åren så ser jag stora problem med att staten lägger enorma summor (ca. 40 miljarder per år) på en myndighet som beväpnade ska övervaka nationens gränser, (när vi borde kämpa för en värld utan gränser) samt att de rekryterar, lär ut dödande när de allra flesta människor drömmer om en fredlig, vapenfri värld, som genererar liv istället för tvärtom.

Som ni märker är jag ganska kritisk i min utgångspunkt, men jag skulle ändå vilja bjuda in till ett samtal kring detta. Förmodligen finns det infallsvinklar och andra perspektiv jag saknar ännu angående detta, men som absolut kan berika min/vår gemensamma förståelse kring militär makt.

Vad tänker du om detta?

  • Behöver vi försvars-/militär makt i Sverige?
  • Är Sverige ett fredligt land?
  • Behöver vi försvara våra (nationens) gränser? Mot vilka?

Fred! / petter

3 responses »

  1. Kul att ni är tillbaka igen. Kalas-text, i mitt tycke.

    Mina tankar: Nej!! x 3. Nationalstaten är en struktur baserad på våld, förtryck och splittring, och måste och kommer att upplösas.

Kommentera

