vad är mest värt?

Standard

Kan vi vara överens om att det finns mycket vi kan göra för människor runtomkring oss? Både stora och små saker. För i individer (i min ”värld” omfattas även djur i detta ord). För etniska grupper och i kulturella sammanhang. För människor med olika religiösa övertygelser. För rika, för fattiga. För ledsna och för glada. För myran, men också för universum (för er som tror att jag har storhetsvansinne på grund av denna mening, kan maila mig sin kritik istället! Ni finner adressen på sidan). Förhoppningsvis går det fram att jag menar allt och alla?

Om vi nu förutsätter att det är så kanske det passar att ställa frågorna: har vi misslyckats? Eller lyckas vi? Eller var någonstans där emellan hamnar vi? Vi kan se att det finns människor som ”offrar” av sin tid, sin makt, sina pengar, liv och eget sinnes tillstånd (och massa annat) för att hjälpa andra. Det är människor från olika sammanhang som föregår med gott exempel. Det vill säga människor oavsett vilken övertygelse eller politisk färg de har. Oavsett bakgrund, oavsett etnisk tillhörighet eller kultur (med kultur menar jag inte bara ”nationsbunden” sådan!), eller social status. Helt enkelt människor.

Nu till min upplevelse som leder till frågorna:

Jag har under en längre tid rört mig i olika kretsar, i olika kulturella sammanhang, där man säger att det man gör/inte gör för ”en bättre värld” är ”rätt”. Man hävdar att det är ok att inte hjälpa för att man bara är människa (dvs felbar). Det blir en inkonsekvens mellan det man säger och det man gör. Ofta är det bara det sättet som man ”inom gruppen” gör som räknas, som premieras. Som leder framåt.

Men.

Vi alla finns i detta, eller? Finns det en super grupp som fixar allt vad det är att vara människa? Har vi alla tillgång till en sådan supergrupp?

Är vi lika stora misslyckanden allihopa? Eller på rätt väg?

Är det mer värt om en hindu hjälper en hemlös, än en kristen eller muslim?

Är det mer värt att låta en asylsökande pastor får stanna i Sverige än en människa som är arbetslös och jagad?

Är det mer värt att människor blir mätta än ett djurs liv?

Är det mer värt att kasta kottar i vattnet än sten?

Och så vidare…

…jag har inte en aning. Men jag tror det är lika mycket värt. Vad tror du? Finns det en prioritetsordning?

Ps. Givetvis så ställer jag mig ju inte över dessa sammanhang, utan är väl medveten om att jag är lika intrasslad som alla andra! Ds.

/j

Kommentera

